Vzdušný balanc nad Fiammou, Montana 2 / 2012

HISTORIE ČASOPISU

Montana je dvouměsíčník pro horolezectví, lezení a částečně i skialpinismus. Z oddílového bulletinu Hotejl (vydávaného Horolezeckým oddílem tělovýchovné jednoty Lokomotiva) jsme se hned, jak to bylo možné (tedy  po roce 1989), stali běžným časopisem.

Abonenti mají po přihlášení možnost číst aktuální číslo online, nebo stáhnout dřívější verze v PDF z archivu vydání.
Vzdušný balanc nad Fiammou

Začátkem října jsem se s 3 kamarády vydal na lezecký výlet do Itálie. Dva z nich jezdí do oblasti Val di Mella docela pravidelně, 2x ročně, ale pro mě byl výlet na sever Itálie premiérou. Po střechu nabité auto nás víceméně bez problémů přes noc zavezlo k hotýlku v údolí Val Masina, kde začínají první žulové kameny. Trochu jsme si zalezli (kromě řidiče, který dospával noční jízdu) a pak pokračovali na území Bagni, kde kluci tradičně přespávají pod velkým bouldrovým převisem přímo v lezecké oblasti. První den byl spíš seznamovací, valmasinská žula je docela příjemná a relativně dobře drží. Dny probíhaly podle jednotného scénáře – ranní probuzení v bivaku, snídaně, rozcvička, lezení v jedné z okolních oblastí, svačina, lezení, návrat do BC, večeře, párty u ohně (víno, kamarádi, zpěv) a spát. Během prvních dnů lezení se mi podařilo překonat pár lehčích boulderů tak za 6A – 6B+, jmenovat musím hlavně boulder „The Line“, což je krásná, čistá a cca 6 metrů vysoká linka, vedoucí přímo u našeho bivaku. Klasifikace mi přišla trochu přísnější, než třeba na Petráči, ale vzhledem k tomu, že jsem před výletem do Masina skoro půl roku nelezl, se ani není čemu divit :) Nicméně lezení jsem si užíval, dokonce se dostalo i na lano, v oblasti se nachází pár obrovských šutrů (jeden má cca 30 m na výšku) kde si člověk může vychutnat parádní žulové plotny s hodně neobvyklými chyty.

Kromě lezení jsme ale měli v plánu ještě jednu taškařici – napnout někde v údolí Val Masina highline. Po pár dnech obhlížení hřebenů a všech možných vrcholů jsme usoudili, že pro nějaký velký projekt máme přeci jen trochu málo vybavení a času, takže jsme se nakonec rozhodli napnout highline jen mezi 2 velkými bouldry. Vyzbrojeni pořádnou vrtačkou jsme během chvilky zhotovili kotvící body, napnuli cca 14 m dlouhou a 10 m vysokou lajnu a během odpoledne si užívali ten pocit být obklopeni jen volným prostorem kolem sebe. Tenhle mini highline ale byl jenom rozcvičkou pro větší projekt, který nás čekal na zpáteční cestě do Čech. Jeden dva dny jsme ještě lezli v okolních údolích, ale potom už jsme se sbalili a vydali se do Švýcarska, kde jsme měli vyhlídnutý opravdu grandiózní směr. Kousek od hranic s Itálií se nachází hora Spazzacaldera (cca 2500 m.n.m.) na jejímž úbočí kousek pod vrcholem se tyčí tenká jehla, cca 20 m vysoká věž Fiamma. Při pohledu z úbočí na štíhlou věž se člověku otevře celé údolí s 1200 metrovou expozicí. Minulý rok tady napnul highline německý tým, ale jako kotvící body použili friendy a vklíněnce; my měli v plánu navrtat kotvící nýty.

První noc jsme přespali v lesíku pod horou, ráno jsme naštěstí zjistili, že lanovka, vedoucí k přehradě cca 300 m pod vrcholem, je pořád v provozu, čímž jsme si mohli ušetřit náročný 3 hodinový pochod s plnými batohy. Zdolat zbývajících 300 metrů s highlajnovým vybavením a bez ponětí, kudy vede cesta pod Fiammu, nám beztak dalo dost zabrat. Věž jsme ale našli, ve 3 lidech jsme postupně provedli vše potřebné pro napnutí highlajny a s přicházejícím večerem jsme sestoupili zpátky k přehradě, kde jsme chtěli přenocovat. Malý ohýnek nás zahřál spíš na duchu, ale hřálo nás i vědomí, že zítra budeme moci napnutou lajnu přejít. Ráno pak bylo poněkud chladné. Zmrzlá rosa ve spacáku a vrchol zahalený v mracích člověku na náladě taky nepřidá. Ale s východem sluníčka z nás spadly chmury a brzy jsme vyrazili zase nahoru k Fiammě. Hajlajn jsme pomocí speciálních kotvítek od Equilibrium Slacklines rychle dopnuli a mohlo se začít chodit. Fiamma je opravdu dechberoucí směr – i člověk zvyklý na pohled z výšky se tady najednou nemá o co opřít a pomalu se ztrácí v prostoru. Na lajnu jsem šel jako první, těch 26 metrů délky mi díky obrovské expozici dalo docela zabrat a měl jsem co dělat, abych nespadnul. Ale podařilo se mi přejít lajnu tam i zpět na první pokus, z čehož jsem měl velkou radost. Ostatní kluci lajnu zkoušeli po mně, Prakenovi se později taky podařilo přejít lajnu alespoň jedním směrem. Postupně jsme ale začali balit, abychom stihli ještě ten den dojet lanovkou zase zpátky do údolí. Pak už jen napakovat věci do auta a vyrazit směrem domů.

Pro mě osobně byl tenhle výlet parádním zakončením sezony, kdy jsem byl slacklajnově hodně aktivní a přešel jsem celkem 63 různých highline v 7 různých zemích v Evropě. Musím ale říct, že highline na Fiammu byl určitě jeden z nejhezčích a nejvzdušnějších směrů, které jsem kdy viděl.
Slacku Zdar! Q

Autor článku, "Květák", při své oblíbené zábavě.