Velký bratr tě pořád sleduje!, Montana 6 / 2013

HISTORIE ČASOPISU

Montana je dvouměsíčník pro horolezectví, lezení a částečně i skialpinismus. Z oddílového bulletinu Hotejl (vydávaného Horolezeckým oddílem tělovýchovné jednoty Lokomotiva) jsme se hned, jak to bylo možné (tedy  po roce 1989), stali běžným časopisem.

Abonenti mají po přihlášení možnost číst aktuální číslo online, nebo stáhnout dřívější verze v PDF z archivu vydání.
Velký bratr tě pořád sleduje!
Tak to má být zase Norsko. Náš každoroční ledolezecký výlet nás poslední zimu zavedl již čtyřikrát do země Trollů. Tentokrát do oblasti kolem Bodo . Tato oblast je mezi norskými lezci známá již dlouho a je velmi oblíbená. Více místních lezců nám ji doporučovalo. A tak jsme Albert, Klaus a já opět vyrazili za hledáním známých a méně známých ledů. Doufali jsme i v nějaké prvovýstupy, podle posledních zpráv se zdálo, že některé těžké ledopády ještě nebyly vylezeny.

Po všech těch cestách do Norska už nás zde může jen máloco překvapit. Mnichov, Oslo, Bodo, půjčení auta. Vše nám jde mnohem hladčeji než kdysi poprvé. Člověk si po několika návštěvách Norska zvykne i na ne zrovna příznivý kurz, nicméně bez přepočítávání a vzdychání se to neobešlo ani tentokrát.

Tentokrát bydlíme v chatě v kempu. Jídlo, sušení věcí a spaní. Víc času zde netrávíme. O to více si vychutnáváme polohu kempu. Přímo u nejprudšího slapového proudu na světě. Celý den proudí zdejším fjordem voda a vytváří působivý vír. Když se na to divadlo dívá člověk dlouho, musí dát pozor, aby se mu nezatočila hlava.

Zimní Norsko

První den jdeme, jako tradičně, na průzkum. Člověk srovnává informace, které má, s tím, co vidí na vlastní oči. V Norsku to může také znamenat celý den a stovky kilometrů v autě. Rozlehlost celé oblasti nás rychle utvrdí v tom, že vše za jeden den vidět nestihneme. Jednotlivé oblasti jsou od sebe dost daleko. Začneme tedy cestou na jih, podél fjordu, kde v údolí najdeme nějaké možnosti pro lezení. Jak známé, tak neznámé. Náhle objevíme na jedné vzdálené hoře obrovskou ledovou linii. Jsme od ní určitě alespoň deset kilometrů, a už teď vypadá majestátně. Pořád se nemůžeme zorientovat, až pohled do průvodce vše objasní. Novika – ještě nepřelezeno. Aha.

"Hadetbra" M7

To je Svatý grál každého ledolezce. Když přijdeme blíž k hoře, vidíme lanovku na vrchol a další lana vedoucí na jiné vrcholy. Co to je?  Když vjedeme do tunelu, cítíme se jako v nějaké bondovce. Všude vedou nějaké boční dveře střežené kamerami. Jsme ve vojenské základně. Všude je všechno zakázané. Kdo zná Nory, ví, že nejsou zrovna známí laxním výkladem zákonů. Jenže nás ta linie magicky přitahuje. O to víc, že ještě nebyla vylezená. Po zbytek dne jedeme dál a vidíme ještě další lezecké možnosti, ale máme utkvělou představu, že se pokusíme o mohutnou Noviku.

"Skjelstadfrossen" WI5

Jednoho nedělního rána se takticky vypravíme k ledu. Zaparkujeme stranou a přes břeh se blížíme k cestě. Ceduli „Forbud“ jsme sice viděli, ale bohužel neumíme Norsky. Klaus zůstane v autě a chce nás z dálky fotografovat.  Jsme v kontaktu vysílačkou a pořád chytáme nějaké frekvence z okolí.

Hned s prvním metrem lezení jdeme rychle na věc. Celý ledopád je jedinečnou sbírkou balkonů a převisů, které jdou tak tak přelézt. Jedineční, ale opravdu těžké lezení. Po ledu navíc teče voda a fouká pravdu silný vítr, takže jsme byli nakonec opravdu rádi, když jsme to monstrum zkrotili.

Albert v glazurkách cesty "Menonwire" WI5

Stěnu pokřtíme „Fyrtarn“, tedy maják. Tak rychle, jak jsme přišli, zase zmizíme, aniž by nás někdo viděl.  Díky takovému začátku jsme pro příští dny klidnější, zároveň ale i drzejší. Jdeme tam opět a na protější stěně lezeme jinou vícedélkovou cestu, kterou nazveme „Elkhighway“. To podle sobí dálnice, kterou jsme při nástupu sledovali, abychom si ušetřili šlapání cesty v hlubokém sněhu. Když Klausově sestupu je najednou všechna pohoda pryč. „To je zakázané. Máme všude kamery. Zavolám policii! Přístup k celé této hoře je zakázaný.“ Chlap v zeleném se nezdá být zrovna v pohodě. Klaus nadává a my musíme pěšky nějak proklouznout na druhý konec zakázaného prostoru. Kamery všude kolem a pocit, že zde nejsme vítáni, urychlí náš ústup. Ty obrovské kabely mezi horami ve tvaru obrovské pavučiny musí být nějakou anténou či co. Přes vysílačku organizujeme naše vyzvednutí a rychle mizíme. Teď jsme na sebe upozornili…

Benny v "Menonwire" WI5

V dalších dnech oblast radši vynecháme, aby se situace trochu uklidila. Je tady spousta dalších lezeckých možností. Nad fjordem u Ornesu zanecháme dvě nové pěkné mixové cexty: „Ha det bra“a „Nutcracker“. V přístavu Ornes naplníme svá prázdná těla obrovskými burgery. Další den zaveden ana sever, do známé lezecké oblasti. Tady je jedna vynikající linie vedle druhé a my se rozhodneme „Skelstadtfossen“, nádhernou klasiku. Večer jdeme do Bodo jíst a zaplatíme neskutečnou sumu za jídlo a za špatné parkování. Tady se člověk učí rychle.

Doufáme, že se na náš průšvih na vojenské základně už zapomnělo a opět se odvážíme do zakázané oblasti. Tentokrát chceme na opačnou stranu hory. Impozantní led nás láká svou délkou. Lezení je skvělé a cestu nakonec pojmenujeme „Men on wire“. Nenápadně zmizíme pryč. Skutečně nenápadně?

Pozor, konec mola

Další den přinese silný ledový vítr, který nám znemožní lezení. Čekáme na slunce a hledáme něco otočeného na jih. Nenápadný ledík se nakonec ukáže jako skvělý mix. Užíváme si lezení na slunci na kvalitní skále. Všude okolo jsou vidět úžasné ledové partie. „Geoglasur“ a „Milky Way“ nám přináší ty nejlepší lezecké zážitky. Naše cesta se chýlí ke konci, ale na seznamu našich cílů je ještě jedna klasika: Nádherná šestka „Slettliflagfossen“. Už jsme kolem ní párkrát jeli, ale až do teď bylo moc zima nebo moc větrno. I tak nás ale vítr sužuje celou dobu, kdy přelézáme přes křehké ledové návěje. Překrásné lezení na závěr naší cesty je skvělou tečkou za naší výpravou.
Když jsme přijeli domů, nenechala mě ta velká anténa na vojenské základně v klidu. Projel jsem internet a našel jsem knihu s názvem: „United States Military Forces and Installations in Europe.“, kde je anténa v Novice zmíněna. Vše je rázem jasnější: Velký bratr tě sleduje! Kdybychom to věděli předem, pěkně bychom do Washingtonu zamávali.
Text: Benedikt Purner, Albert Leichtfried
Foto: Klaus Kranebitter

Infobox Bodo

Příjezd: Letadlem do Osla a dále do Bodo
Pronájem auta:  Na letišti v Bodo je několik půjčoven.
Ubytovánít: Pluscamp Saltstraumen, www.saltstraumen-camping.no
(pro svou polohu je to naprosto ideální místo)
Počasí: yr.no
Topa: www.isklatring.no
Kvalitního průvodce najdete online na:  www.isklatring.no/bodo
Zde najdete všechny aktuální cesty i projekty. Plánujete-li prvovýstup, tak pozor, v letošním roce už byly některé projekty přelezeny.

Albert a Benny

Soupis výstupů uskutečněných během výpravy.

Albert Leichtfried & Benedikt Purner, r. 2013 (vše OS)